1270- 1308m. gyvenusio Doncio filosofija dar išlaiko daugelį scholastinės filosofijos bruožų, tačiau apskritai joje jau ryškėja viduramžių filosofijos irimo tendencijos. Svarbiausias pokytis, kuris įvyksta šioje filosofijoje yra tas, kad nuo tomistinio intelektualizmo vėl pasukama prie voliuntarizmo. Pasak Donco, Dievo tobulybė pasireiškia absoliučia jo valia. Vienintelis dalykas, kuris riboja šią valią, tai neprieštaravimo dėsnis ir pirmieji du dekalogo įsakymai. Visais kitais atžvilgiais Dievo kūrybinės veiklos nevaržo jokie proto reikalavimai. Tai reiškia, kad Dievas galėjo sukurti visai kitokį pasaulį, negu jo sukurtasis. Šitaip Doncas Škotas radikaliai keičia santykį tarp tikėjimo ir žinojimo. Pasak jo, filosofinis Dievo pažinimas neįmanomas iš principo, ir jis atitenka tik teologijai. Viską, ką gali filosofinis pažinimas, tai tyrinėti šį pasaulį, tačiau iš karto žinant, kad nėra jokių jo racionalumo garantų. Doncas dėl šios priežasties pabrėžia intuityvaus pažinimo reikšmę. Intuityvus pažinimas tačiau mums duoda tik patį žinojimą apie daikto egzistavimą, tuo tarpu bendrasis pažinimas tampa daug problemiškesnis negu Tomo Akviniečio filosofijoje. Visoje ankstesnėje filosofijoje pažinimo tikslu buvo laikomas tam tikros rūšies daiktų esmės arba formos pažinimas. Doncas pirmąkart įveda individualios daikto formos sampratą ir faktiškai prieina išvados, kad pažinūs tik konkretūs daiktai.
Tas tendencija galutinai išryškino vėlyvoji viduramžių scholastika, kurios ryškiausias atstovas buvo Viljamas Okamas. Šis mąstytojas (gyv. 1300- 1350) yra vadinamas naujosios scholastikos arba naujojo kelio ryškiausiu atstovu. Jo filosofijoje išryškėja visiška viduramžių filosofijos principų griūtis. Viljamas iki logiškos pabaigos išplėtoja Donco išvadas. Todėl jo filosofija yra absoliutus voliuntarizmas. Pasak Viljamo, Dievo esmė mums yra absoliučiai nepažini, jo valios nevaržo jokie logikos ar moralės dėsniai. Todėl filosofiškai neįmanoma pagrįsti net to, kad Dievas yra vienas ir kad jis sukūrė vieną pasaulį, nes iš principo įmanoma, kad būtų be galo daug dievų, kurių kiekvienas galėtų sukurti atskirą visatą. Tokiu būdu visi pagrindai, kuriais rėmėsi pažinimas- nuo graikų iki Tomo A., yra pakertami, nes faktiškai pašalinama pasaulio objektyvumo ir racionalumo prielaida,...
Šį darbą sudaro 6657 žodžiai, tikrai rasi tai, ko ieškai!
★ Klientai rekomenduoja
Šį rašto darbą rekomenduoja mūsų klientai. Ką tai reiškia?
Mūsų svetainėje pateikiama dešimtys tūkstančių skirtingų rašto darbų, kuriuos įkėlė daugybė moksleivių ir studentų su skirtingais gabumais. Būtent šis rašto darbas yra patikrintas specialistų ir rekomenduojamas kitų klientų, kurie po atsisiuntimo įvertino šį mokslo darbą teigiamai. Todėl galite būti tikri, kad šis pasirinkimas geriausias!
Norint atsisiųsti šį darbą spausk ☞ Peržiūrėti darbą mygtuką!
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!
Panašūs darbai
Atsisiuntei rašto darbą ir neradai jame reikalingos informacijos? Pakeisime jį kitu nemokamai.
Pirkdamas daugiau nei vieną darbą, nuo sekančių darbų gausi 25% nuolaidą.
Išsirink norimus rašto darbus ir gauk juos akimirksniu po sėkmingo apmokėjimo!