Lietuvių krikštynų senovinės apeigos žinomos tik iš istorinių šaltinių, atsiradusių jau po krikščionybės įvedimo ir krikštynų liaudiškųjų papročių, kurie siejami su pagonybe. Manoma, kad pagoniškųjų vardynų vieni svarbiausių elementų buvo apeiginis įvardijamojo maudymas, nešiojimas apie židinį ir kūmystės paprotys.
Pasak XV – XVI a. istorinių šaltinių, lietuviai, susirgus bažnyčioje krikštytam kūdikiui, maudydavo jį upėje arba šaltinyje ir manydavo, kad tuo nuplausią jo krikščioniškąjį vardą, o duodami naują, dažnai paukščių, medžių arba žvėrių vardą, tikėdavo kūdikį pagysiant ir įgausiant jų savybių. Matyt, kurį laiką gyvavo dvivardystė: greta oficialaus vardo asmuo turėjo ir pagonišką vardą, ilgainiui tapusį pavarde. Krikščionybei įsigalėjus, tas maudymas virto tradiciniu kūdikio prausimu prieš krikštynas.
Iki pat XX a. lietuviai išlaikė paprotį kviesti į krikštynas daug kūmų (Biržų apylinkių turtingieji valstiečiai kviesdavo jų 5-6 poras, o klaipėdiškiai net iki 10 porų ). Pagoniško aukojimo liekana laikoma ir apeiginis pribuvėjos samčiu užmuštos vištos valgymas, išvežus kūdikį krikštyti į bažnyčia (M. Lietuvoje), gaidžio ir vištos nukirsdinimas ant slenksčio (Valkininkų apylinkėse).
Lietuvių liaudis ilgai vengė krikščioniškų krikštynų, o ir joms įsigalėjus, daugelis namų apeigų su krikščionybe turėjo nedaug bendra. Parvežus pakrikštytą kūdikį iš bažnyčios, namie buvo keliamos vaišės, turtingesnių tėvų didesnes, neturtingų — mažesnės, arba jų visai nebūdavo.
Krikštynų papročiai turėjo daug magijos, erotikos, komizmo. Tikėta, kad dėl to būsiąs laimingas kūdikio gyvenimas, tėvai toliau būsią vaisingi, o sukeltas juokas nukreipsiąs nuo kūdikio ir gimdyvės ligas ir mirtį. Labai svarbi visų krikštynų apeigų veikėja- pribuvėja (bobutė). XX a., tėvams norint duoti vaikui seną lietuvišką vardą vėl atgijo dvivardystė: šalia pagal bažnyčios kanonus duodamo šventojo vardo į parapijos krikšto knygas būdavo antruoju įrašomas ir lietuviškasis.
iandien retai kas laikosi visų senovinių krikštynų papročių, bet dauguma jų – išlikę. Priimta, kad krikšto drabužiais pasirūpintų krikštamotė, kad ji užsakytų tortą (kadaise pati kepdavo „bobą“), po krikštynų priprasta nešti lauktuvių bendradarbiams, vadinamąją „lėlės koją“.
Mūsų proseneliai laikėsi nepalyginamai daugiau tradicijų. Dažniausia krikštynos...
Šį darbą sudaro 1818 žodžiai, tikrai rasi tai, ko ieškai!
★ Klientai rekomenduoja
Šį rašto darbą rekomenduoja mūsų klientai. Ką tai reiškia?
Mūsų svetainėje pateikiama dešimtys tūkstančių skirtingų rašto darbų, kuriuos įkėlė daugybė moksleivių ir studentų su skirtingais gabumais. Būtent šis rašto darbas yra patikrintas specialistų ir rekomenduojamas kitų klientų, kurie po atsisiuntimo įvertino šį mokslo darbą teigiamai. Todėl galite būti tikri, kad šis pasirinkimas geriausias!
Norint atsisiųsti šį darbą spausk ☞ Peržiūrėti darbą mygtuką!
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!
Panašūs darbai
Kiti darbai
Atsisiuntei rašto darbą ir neradai jame reikalingos informacijos? Pakeisime jį kitu nemokamai.
Pirkdamas daugiau nei vieną darbą, nuo sekančių darbų gausi 25% nuolaidą.
Išsirink norimus rašto darbus ir gauk juos akimirksniu po sėkmingo apmokėjimo!