Kai veiklos srityje dominuoja keletas firmų, o naujiems konkurentams patekti į rinką yra kliūčių, tuomet susidaro oligopolinė rinka.
Oligopolija (oligopoly) - rinka, kurioje visi produktai yra identiški arba artimi pakaitai, produkciją tiekia nedaugelis firmų, tačiau bent kelios jų palyginti didelės.
Kiekvienos iš tokių firmų kainų ir gamybos apimties kitimas veikia kitų firmų kainas ir gamybos apimtį. Šioje rinkoje produktai gali būti identiški arba skirtis reklama, įpakavimu, techninėmis charakteristikomis. Skiriamoji oligopolijos savybė yra ta, kad kelios, paprastai gerai žinomos, firmos tiekia didžiausią produkcijos kiekį.
Viena iš priežasčių, sąlygojančių kelių didelių firmų dominavimą šakoje, yra kaštai. Kai kuriose veiklos srityse reiškiasi gamybos masto ekonomija, t.y. didėjant gamybos apimčiai mažėja vidutiniai kaštai. Tačiau kaštų mažėjimas turi ribą. Kai jie nustoja mažėti, firmos nebeturi daugiau paskatų didėti ir tapti monopolijomis. Taigi atsiranda natūrali oligopolija.
Natūrali oligopolija (natural oligopoly) atsiranda tuomet, kai individualiųjų firmų vidutiniai kaštai sumažėja tiek, jog kelios tokios firmos gali pagaminti visą parduodamos produkcijos kiekį mažiausiais vidutiniais kaštais.
Kaštai nėra vienintelė priežastis, sąlygojanti oligopolijos atsiradimą. Kita priežastis, skatinanti firmas didinti gamybos apimtį, yra siekimas įgyti didesnę rinkos galią. Firmos didėja arba pajungdamos savo konkurentus, arba pašalindamos juos iš šakos. Tai padidina firmų galią nustatant rinkos kainą. Todėl natūrali oligopolija, norėdama išstumti iš rinkos savo konkurentus ir įgyti didesnę galimybę pakelti produktų kainas, stengsis didinti gamybos apimtį, nors ir negalėdama sumažinti kaštų. Galiojantys antimonopoliniai įstatymai ir produktų diferenciacija neleidžia didelėms firmoms išstumti iš rinkos savo konkurentų. Oligopolijos sąlygomis firmų konkurencija įgauna tiesioginę ir aktyvią formą. Dažniausiai konkuruojama atnaujinant produktus, gerinant jų kokybę, reklamą.
Firmos negalės išlikti rinkoje, jei pardavinės iš esmės vienodus produktus daug aukštesnėmis kainomis negu konkurentai. Todėl oligopolinė firma susilaikys nuo kainų didinimo virš esamo lygio, nes nustatydama aukštesnę kainą nei konkurentai patirs nuostolių. Jei siekdama padidinti pardavimo apimtį oligopolinė firma sumažina kainą, jos pavyzdžiu gali pasekti ir kiti konkurentai. Tokiu atveju kainos sumažėja, bet nė vienai...
Šį darbą sudaro 6528 žodžiai, tikrai rasi tai, ko ieškai!
★ Klientai rekomenduoja
Šį rašto darbą rekomenduoja mūsų klientai. Ką tai reiškia?
Mūsų svetainėje pateikiama dešimtys tūkstančių skirtingų rašto darbų, kuriuos įkėlė daugybė moksleivių ir studentų su skirtingais gabumais. Būtent šis rašto darbas yra patikrintas specialistų ir rekomenduojamas kitų klientų, kurie po atsisiuntimo įvertino šį mokslo darbą teigiamai. Todėl galite būti tikri, kad šis pasirinkimas geriausias!
Norint atsisiųsti šį darbą spausk ☞ Peržiūrėti darbą mygtuką!
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!
Panašūs darbai
Atsisiuntei rašto darbą ir neradai jame reikalingos informacijos? Pakeisime jį kitu nemokamai.
Pirkdamas daugiau nei vieną darbą, nuo sekančių darbų gausi 25% nuolaidą.
Išsirink norimus rašto darbus ir gauk juos akimirksniu po sėkmingo apmokėjimo!